Liepājā izskanējis franču brīnumbērna Žana Rondo un Jasmin Toccata Project koncerts



Nedēļas nogalē, 9. decembrī, Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” koncertsērijā “Pasaule Lielajā dzintarā” izskanējusi unikāla apvienības Jasmin Toccata Project koncertprogramma, kurā satikās Eiropas baroka skaņu māksla un tradicionālā persiešu mūzika. Programmu izpildīja par klavesīna ģēniju dēvētais Žans Rondo (Jean Rondeau), sitaminstrumentālists Keivans Čemirani (Keyvan Chemirani) un lautists Tomass Danfords (Thomas Dunford).

Līdznostatot dižo baroka meistaru kompozīcijas un virtuozus, ritmiski izsmalcinātus Tuvo Austrumu mūzikas paraugus, apvienība koncertā veidoja tiltus starp abām atšķirīgajām mūzikas pasaulēm. Koncerprogrammā skanēja Jasmin Toccata Project mākslinieciskā vadītāja Keivana Čemirani oriģinālkompozīcijas, kurās Tuvo Austrumu mūzikai raksturīgā izteiksme savijās ar džezam un mūsdienu mūzikai raksturīgām noskaņām. Atklājot koncertu, Čemirani vēstīja: “Mēs esam patiesi priecīgi būt šajā koncertzālē ar tik neierastu, reti dzirdamu un, iespējams, pat pārsteidzošu programmu. Mēs nespēlējam baroka vai austrumu mūziku, bet gan cenšamies atrast melodijas, kas kopīgas abiem šiem mūzikas repertuāriem. Abus mūzikas žanrus vieno, ka tā ir ļoti delikāta, smalka mūzika – gan klavesīns ar savām izsmalcinātajām niansēm, gan arī austrumu sitaminstrumenti un lauta.”

Keivans Čemirani ir Jasmin Toccata Project mākslinieciskais vadītājs un sitaminstrumentālists. Čemirani pazīstams kā starptautiski koncertējošs mūziķis, kas atklājas gan solista ampluā, gan muzicē dažnedažādu ansambļu sastāvos. Viņa arsenālā ir ļoti daudzveidīgi atšķirīgas izcelsmes sitaminstrumenti, kas raksturīgi gan Austrumu, gan Āfrikas un Eiropas mūzikai. Jo īpaši Čemirani interesē persiešu mūzikas instrumentu integrācija dažādos mūzikas žanros un stilos, tādēļ viņš nereti saspēlējas ar laikmetīgās mūzikas ansambļiem un džeza apvienībām, tradicionālās un arī senās mūzikas speciālistiem.

Keivana Čemirani domubiedri un Jasmin Toccata Project līdzdalībnieki – lautists Tomass Danfords un klavesīnists Žans Rondo – ir divi jauni, ārkārtīgi talantīgi un erudīti mūziķi, kuri ne vien lieliski pārzina savu instrumentu vēsturisko repertuāru un spēles tradīcijas, bet ir arī atvērti jaunām idejām un pārsteigumiem pilnai sadarbībai.

Žanu Rondo mēdz saukt par franču brīnumbērnu, kura misija ir popularizēt klavesīnu, parādot, ka tas var būt arī moderns instruments. Viņš studējis Parīzes konservatorijā un Gildhola Mūzikas un drāmas skolā Londonā, pirms tam vairāk nekā desmit gadus skolojoties pie ievērojamās franču klavesīnistes Blandīnes Verlē un paralēli apgūstot arī ērģeļu un klavieru spēli. 2012. gadā, būdams vien 21 gadu vecs, viņš kļuva par vienu no jaunākajiem Briges Starptautiskā klavesīnistu konkursa uzvarētājiem, kā arī saņēma balvu kā viens no daudzsološākajiem Eiropas Savienības jaunajiem talantiem un kļuva par klavesīnspēles konkursa “Prāgas pavasaris” otrās vietas ieguvēju. 2013. gadā Rondo saņēma Prix des Radios Francophones Publiques, bet 2015. – prestižo Les Victoires de la Musique Classiques balvu kā labākais jaunais solists.

Tomass Danfords ar izcilību absolvējis Parīzes konservatoriju. Studijas viņš turpinājis slavenajā Schola Cantorum Bāzelē, papildinoties pie amerikāņu lautista Hopkinsona Smita. Mūziķis ar solokoncertiem uzstājies tādās prestižās vietās kā Ņujorkas Kārnegija zāle un Londonas Vigmora zāle, arī nozīmīgos festivālos Eiropā un citviet pasaulē. Viņš regulāri muzicē arīdzan dažādu ansambļu sastāvos, atklājoties daudzveidīgos mūzikas žanros, tostarp džeza mūzikā, un tiecoties veidot arvien jaunus tiltus starp šķietami tālām pasaulēm.

Koncerta noslēgumā pārsteigumu klausītājiem sagādāja “Lielā dzintara” mākslinieciskā vadītāja Baiba Bartkeviča, kura kā vokāliste pievienojās mūziķiem uz pēdējo skaņdarbu – Džona Daulenda Come, again!. Koncerts tika uzņemts ar ovācijām un turpinājās ar pēckoncerta sarunām kopā ar māksliniekiem pie glāzes atspirdzinoša dzēriena, ko nodrošināja koncertzāles atbalstītāji SIA “Prike Latvija”.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas