Muzejā “Rīgas birža” norisināsies muzikālā pēcpusdienas programma “Pérola barroca”



Sestdien, 24. septembrī, plkst. 16:00 Rīgas Senās mūzikas centrs sadarbībā ar Mākslas muzeju Rīgas Birža aicina uz 16. Muzikālo pēcpusdienu programmā “Pérola barroca”. Pasākuma īpašie viesi Karlīna Īvāne (viola d’amore) un Māris Kupčs (klavesīns) klausītājiem piedāvās skaņdarbus, kas veltīti “mīlestības vijolei” viola d’amore.

Mākslas muzeja Muzikālo pēcpusdienu programma “Pérola barroca” sniedz brīnišķīgu iespēju iepazīties ar 16.–18. gadsimta tradīcijām vizuālajā mākslā un mūzikā. 24. septembrī muzeja Venēcijas zālē uzstāsies viola d’amore spēles meistare Karlīna Īvāne un klavesīnists, senās mūzikas pētnieks Māris Kupčs. Koncerta programmā mākslinieki iekļāvuši izsmalcinātu senās mūzikas komponistu darbu izlasi, kurā ietverti Marina Marē (Marin Marais), Atiljo Ariosti (Attilio Ariosti), Antonio Vivaldi (Antonio Vivaldi), Karla Jozefa Toeski (Carl Joseph Toeschi), Žana Pola Egidē Martini (Jean-Paul-Égide Martini), Luidži Bokerini (Luigi Boccherini) un Luija Tusēna Milandrē (Louis-Toussaint Milandre) sacerējumi.

Viola d’amore ir vēlajā baroka laikā izplaucis, bet joprojām krāšņi ziedošs un mūziķu, komponistu un klausītāju aprindās mīlēts instruments ar 6 līdz 7 spēlējamām zarnu stīgām un tikpat daudz rezonējošām metāla stīgām. Iespējams, tieši vienlaikus vibrējošo stīgu “mīlīgais” skanējums radījis instrumenta nosaukumu viola d’amore – “mīlestības vijole”. Taču ir mūzikas pētnieki, kuri uzskata, ka nosaukums sākotnēji bijis da moro jeb “moru vijole”. Lai nu kā, neskaitāmi komponisti (tostarp arī tādi dižgari kā Bahs, Vivaldi, Stamics, Pučīni, Prokofjevs, Hindemits) rakstījuši skaņdarbus viola d’amore visos laikmetos. Kaut arī viola d’amore, kuras balsi agrāk varēja baudīt gandrīz katrā smalkajā augstmaņa galmā, ar laiku izkonkurēja ar spēcīgāku skanējumu apveltītā vijole, tā tomēr nekad pilnībā nav nozudusi no mūzikas skatuves, parādot sīkstu dzīvīgumu, ko apliecina līdz mūsdienām nerimusī komponistu interese instrumentam veidot arvien jaunus skaņdarbus visdažādākajos sastāvos – no solo līdz kompozīcijām orķestra pavadījumā.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas