Nākošnedēļ sākas Senās mūzikas festivāls



8. jūlijā Mazajā ģildē izskanēs XXI Starptautiskā senās mūzikas festivāla atklāšanas koncerts, vēsta pasākuma organizatori.

“Manuprāt, senā mūzika nav iestīvināta un bāli nopūderēta, bet gan dzīvīga, silta un ļoti cilvēcīga. Un tādu es to izjūtu arī dziedot. Man patīk spēlēties ar skaņu un tembru nokrāsām, atklājot katra tēla savdabīgo raksturu – vitālu, jūsmīgu, krāšņu, juteklisku vai pavisam sērīgu,” teic briljantā soprāna īpašniece Elīna Šimkus. Ārzemju prese viņu raksturojusi kā „spoži skanošu, apveltītu ar skaistu kantilēnu un pārsteidzoši krāšņu un stabilu augšējo reģistru” (OperaNews.Ru), „jauneklīgi un svaigi skanošu soprānu” (Kölner Stadtanzeiger, Austrija), „enerģisku, muzikālu, apveltītu ar skaistu un elastīgu balsi” (Gazeta Wyborcza, Polija), ar „gaišu un lirisku balsi, kas pelnījusi visaugstāko atzinību” (Der Neue Merker, Austrija).

Senās mūzikas festivāla atklāšanai gatavoto solokoncertu “Sievietes mīla un dziesmas” Elīna sirsnīgi sauc par rūpīgi izauklētu bērnu, taču vienlaikus – arī varenu izaicinājumu: lai to īstenotu, nepieciešamas labas zināšanas par laikmetam raksturīgo stilistiku un vokālā meistarība virtuozu koloratūru izpildīšanai. Tas viss dziedātajai pārpārēm arī piemīt.

Sadarbība ar baroka mūzikas orķestri Collegium Musicum Riga un tā māksliniecisko vadītāju Māri Kupču Elīnai izveidojusies jo cieša: kopš 2008. gada atskaņotas daudzas senās mūzikas programmas un iestudētas arī četras baroka operas.

Šoreiz senās mūzikas koncerta programmu – skaistu un noskaņās dažādu kolāžu ar plašu izjūtu spektru un četru oktāvu vokālo diapazonu – tematiski vieno romantisma pasaules izjūtai raksturīgi motīvi un tēli: sapņi, nakts, asaras, skumjas un cerības. “Sieviete šajā mūzikā spēj mīlēt kaislīgi, krāšņi un atdevīgi, taču līdzās mīlas laimei ir arī mīlas mokas, vilšanās, sāpes un kauns. Sievietes ieroču arsenālā ir arī viltība un glaimi, viņa prot būt pavedinoša koķete, kas apzinās savu sievišķīgo varu, viņa ir gatava ievainot un pakļaut vīrieti. Sieviete prot ļauties mīlas spēlei un baudai, taču apzinās arī likteņa nolemto – dvēseles vētrās un klusumā vissvarīgākais ir mīlestība,” programmas tēmu loku un emocionālo kodu atklāj dziedātāja Elīna Šimkus.

Spožās, virtuozās, vokāli sarežģītās un filigrāni ornamentētās 17.-18. gs. itāļu baroka operu ārijas kontrastēs ar saldsērīgi apcerīgajām, viegli plūstošajām senajām angļu Art songs žanra dziesmām teorbas pavadījumā. Nebūs lieki atgādināt, ka Art songs stils paredz īpašu intimitāti un mūziķu prasmi sniegt klausītājam vissmalkākās emocijas, ko piedāvā dzeja un mūzika. Šīs dziesmas vēsta par mīlētāju sarežģītajām attiecībām: dziesmu vārdiem raksturīgs lirisks sentiments un nostalģija pēc pagājušām dienām, savukārt mūzikai – melodijas daiļums, jutekliskums un apgarotība. Programmā Elīna Šimkus iekļāvusi Art songs žanra spilgtāko pārstāvju – 16. un 17. gadsimta angļu komponistu Henrija Pērsela, Džona Daulenda un Tomasa Kempiona dziesmas.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2020 Visas tiesības paturētas