Sākas Eiropas filmu nedēļa “No kurienes? Uz kurieni?”



No piektdienas, 20. maija, līdz pat nākamajai ceturtdienai – 26. maijam – kinoteātrī „Splendid Palace” iespējams noskatīties plašu filmu programmu, kas veltīta migrācijas tēmai. Eiropas filmu nedēļu „No kurienes? Uz kurieni?” organizē diplomātiskās pārstāvniecības, Eiropas Parlamenta informācijas birojs Latvijā un Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā, un ieeja uz katru no 11 seansiem ir bez maksas.

Pagājušā gada nogalē EUNIC tikšanās laikā tika pieņemts lēmums organizēt filmu nedēļu, kas veltīta migrācijas tēmai. Projekta īstenošanā piedalās diplomātiskās pārstāvniecības, Eiropas Parlamenta informācijas birojs Latvijā, Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā. Filmu nedēļas plašā programma ilustrēs migrācijas tēmas aspektus Eiropas valstu kontekstā, neizvairoties arī no ikdienas attēlošanas un izaicinājumiem, tā atklās Eiropas šodienas realitāti, kas pastāv līdzās politiskajām debatēm, un, pateicoties daudzām iesaistītajām organizācijām, demonstrēs uzskatāmu sadarbību starp Eiropas valstīm. Mākslas – un, protams, arī kino – mērķis nav vispārīga parunāšana, bet gan individuālos stāstos balstīta tēmas atklāšana, un stāsti var būt visdažādākie: pozitīvi, skumju pilni, problemātiski, asprātīgi… Tieši individuālie stāsti kā mazi mozaīkas gabaliņi veido kopainu, kas atklāj mūsu sabiedrības daudzveidību un realitāti.

Eiropas filmu nedēļas programmā iekļautas gan mākslas, gan dokumentālās filmas, kuras ieguvušas prominentas kino balvas, tostarp 2016. gada Berlīnes starptautiskā kinofestivāla galvenās balvas – Zelta lāča – ieguvēja Ugunis jūrā / Fuocoammare (2016., Itālija, Francija, režisors Džankarlo Rosi). Filmas centrā ir Lampedūzas sala, kas kļuvusi par bēgļu krīzes priekšējo frontes līniju un pēdējos gados nokļuvusi mediju uzmanības centrā, jo tieši tur patvēruma meklējumos piestāj simtiem tūkstošu bēgļu no Āfrikas un Tuvajiem Austrumiem. Eritrejā dzimušais režisors Džanfranko Rosi uz salas pavadīja vairākus mēnešus, filmas centrā viņš izvirzījis 12 gadus vecu zēnu, kura dienas paiet uz salas. Filmas vienīgais seanss būs 20.maijā pulksten 19:00.

Šveiciešu režisora Manuela fon Šturlera dokumentālā filma „Ziemas nomadi” atklāj divu ganu, četru suņi, trīs ēzelīšu un 600 aitu ceļu četru mēnešu garumā pa Šveices Alpiem. „Transhumance” – sezonālu cilvēku un mājlopu pārvietošanās no ziemas uz vasaras ganībām – jau pirms tūkstošiem gadu izbaudījuši ganu amata brāļi, kuru dienas un naktis paiet visskarbākajos apstākļos, kad patvērumu dod vien brezenta nojume un aitādu klājums. Kā labākā dokumentālā filma tā saņēmusi Eiropas kino balvu, un tās vienīgais seanss skatāms 21.maijā pulksten 15:00.

Dokumentālo kino pārstāv arī „Partizāna dēls”, kuras režisors ir Zanjars Adami. Viņam bija vien pieci gadi, kad puika ieradās Zviedrijā, bet tēvs pat nedevās uz lidostu, lai atvadītos. Nu Zanjars kļūs par tēvu un no sava tēva viņš prasa vienu – iespēju ieskatīties paša bērnībā, kas pavadīta Afganistānā, taču tas ir gandrīz neiespējami, jo Tahers, pametis dzimteni, no savas dzīves vēlas izsvītrot visu: spīdzināšanu cietumā, brāļa slepkavību, pretošanās kustības skarbo ikdienu… Vienīgais kinoseanss – 21.maijā pulksten 17:00.

Vācijas un Spānijas kopražojuma filmā „Okeānu krāsa” vienu no galvenajām lomām atveido Sabine Timoteo, kuras vārds nu ierakstīts arī Latvijas kino vēsturē – rudenī pirmizrādi piedzīvos Viestura Kairiša filma „Melānijas hronika”, kurā viņa atveido galveno lomu. „Okeānu krāsā” aktrise spēlē tūristi, kura Kanāriju salu kūrorta pludmalē kļūst par liecinieci, kā krastā piestāj bēgļu laiva. Viņai rodas draudzīga saikne ar kādu vīru un viņa mazo dēlēnu, bet, kad ierodas policija, kļūst skaidrs, ka nomocītie cilvēki drīz jau atkal tiks sasēdināti laivās un aizvesti uz dzimteni… Vienīgais seanss: 21.maijā pulksten 19:00

Nīderlandiešu īsfilma „Jauniņais” – 22.maijā pulksten 15:00 to demonstrēs vienā seansā ar filmu „Eritrejas zvaigznes” – atklāj astoņus gadus vecā Tanana stāstu. Viņš Nīderlandē ir vien dažas nedēļas, un draugus puisēns vēl nav atradis, taču ir sākusies skola, un arī viņš dosies mācīties. Pirmoreiz mūžā bēgļu nometnē uzaugušais Tanans dzīvo skaistā mājā, viņš mācās braukt ar riteni… Par iejušanos rietumu sabiedrībā ir arī filma „Eritrejas zvaigznes”, kuras centrā ir futbola komanda, kas pēc zaudējuma līgas spēlē Ugandā pazuda uz diviem gadiem, lai uzrakstos kādā Nīderlandes pilsētā. Viņiem ir jaunas mājas un jauni sapņi, taču bailes par iespējamām Eritrejas režīma represijām sportistus dzen šausmās.

Par dzīvi svešā zemē runā arī dokumentālās filmas „Sīrijas ķēniņienes” (22.maijā pulksten 17:00) komanda, kas, velkot paralēles ar Eiripīda lugu „Trojietes”, atklāj Jordānā dzīvojošo un dzimteni pametušo sīriešu sieviešu likteni. Apvienojoties, lai iestudētu grieķu klasikas darbu, aktrišu skaits ar katru dienu sarūk, taču, kad viņas tomēr uzkāpj uz skatuves, antīkais un personīgais, saausts vienā veselumā, kļūst par emocionālu piedzīvojumu, kurā savas sāpes sievietes atdod savām skatuves varonēm.

Dāņu melodrāmas „Rosita” (22.maijā pulksten 19:00) centrā ir trīs varoņi: tēvs, dēls un meitene no Filipīnām, kura ieradusies, lai apprecētu Ulrihu. Attiecības zem vienas mājas jumtam draud uzsprāgt, un vissarežģītākajā situācijā ir Rosita – viņai jāizlemj, ar kuru no vīriešiem saistīt savu dzīvi. Grūta izvēle jāizdara arī Ajivam drāmā „Vidusjūra”, kas pērn bija LUX balvas konkursa fināliste. (LUX balvu kopš 2007.gada ik gadu piešķir Eiropas Parlaments, tai ir divi mērķi – vērst uzmanību uz Eiropas sabiedrībai aktuāliem jautājumiem un atbalstīt Eiropas valstu (kop)ražojuma filmu izplatīšanu Eiropas Savienībā.) No Burkinafaso caur Alžīriju viņš cer sasniegt arī Eiropu, un, kad viņam tas izdodas, jaunais vīrietis ir spiests samierināties ar otrās šķiras cilvēka dzīvi, kas nozīmē sabiedrības izstumtību, naudas pelnīšanu nelegālos darbos, dzīvi graustos… Filmu izrādīs 23.maijā pulksten 19:00.

Krietni optimistiskākas notis ieskanas franču filmā „Samba”, ko veidojuši režisori Olivjē Nakaše un Ēriks Toledano, kuri pirms dažiem gadiem uzņēma vienu no visu laiku ienesīgākajām franču kinolentēm „Neaizskaramie”, un kurā galvenās lomas atveido šā brīža franču kinematogrāfa īpaši nozīmīgas personības Omārs Sajs (šobrīd kinoteātros skatāma biogrāfiskā filma „Šokolāde”, kurā viņš atveido titullomu) un Larsa fon Trīra mūza Šarlote Geinsbūra. Samba Francijā ieradās jau pirms 10 gadiem, Alise jau gadiem strādā imigrācijas dienestā, un beidzot abiem lemts tikties. Taču tas nav romantisks randiņš, bet sprukas, kurās abi nonākuši. Jautājums tikai, vai viņi spēs nolasīt likteņa zīmes? Vienīgais seanss – 24.maijā pulksten 19:00.

Poļu filmas „Dīvainā paradīze” (25.maijā pulksten 19:00) centrā ir imigrantu ģimene, kas nonāk skandināvu birokrātijas gūstā. Pēc tam, kad meita samelo par vardarbību mājās, viņa tiek ievietota audžu ģimenē, bet Basja un Mareks nemaz nenojauš, kā no šī murga iziet ar tīru sirdsapziņu. Eiropas filmu nedēļu noslēgs Kannu kinofestivālā godalgotā somu režisora Aki Kaurismeki filma „Havra”, kas izņemta 2011.gadā. Bijušais bohēmists Marsels nu spodrina kurpes Francijas ostas pilsētā Havrā. Viņa un sievas dzīve ir pieticīga, taču situācija mainās brīdī, kad atklājas, ka Arletī ir slima. Kamēr par viņas dzīvību cīnās mediķi, Marsela dzīvē ienāk mazs zēns-bēglis no Āfrikas, un viņš un tuvējie kaimiņi uzņemas rūpes par puisēnu, kura sapnis ir nokļūt Londonā. Vienīgais seanss – 26.maijā pulksten 19:00.

Eiropas filmu nedēļas ietvaros notiks arī diskusija par sociālpolitisko notikumu ietekmi uz dažādām mākslas formām. Tās nosaukums ir tāds pats kā filmu programmai „No kurienes? Uz kurieni?” Trimda un bēgļu gaitas ir ietekmējušas daudzus 20. un 21. gadsimta dzīvesstāstus. Literatūra, kino, vizuālā māksla visās tās formās kļūst arī par šīs politiskās un sabiedriskās realitātes mediju, un tas ļauj māksliniekiem justies ne tikai kā šo procesu upuriem, bet arī kā radošiem cilvēkiem, kas atbildes meklē mākslinieciskā formā. Taču mākslu, kultūru un tās uztveri Eiropā ir izmainījuši arī tie cilvēki, kas – nebūdami pakļauti politiskam spiedienam vai nepieciešamībai doties bēgļu gaitās – pašsaprotami dodas īstenot savas iespējas citās valstīs.

Šajā diskusijā piedalīsies dokumentālā kino režisors, Rīgas Starptautiskā kino festivāla ietvaros notiekošā „ArtDocFest“ programmas kurators, kinorežisors Vitālijs Manskis, kura filma „Saules staros” vēl skatāma kinoteātros, Eiropas filmu nedēļas programmā iekļautās dokumentālās filmas „Partizāna dēls“ (2011, Zviedrija) autors Zanjars Adami, kā arī vācu žurnāliste Sineba El Masrara, kuras ģimene nāk no Marokas. Diskusijas moderators – režisors Gints Grūbe. Diskusija notiks 23.maijā pulksten 15:30 Eiropas Savienības mājā Rīgā, 2.stāva Kamīnzālē, tā būs angļu valodā, ieeja – bez maksas. Pēc diskusijas pulksten 17:00 būs iespējams noskatīties Zanjara Adami filmu „Partizāna dēls”.

Eiropas filmu nedēļu organizē Eiropas Savienības valstu kultūras institūtu tīkla Latvijā (EUNIC Latvia) pārstāvji Gētes institūts Rīgā, Dānijas kultūras institūts Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, Francijas institūts Latvijā, Britu Padome Latvijā, Ziemeļu Ministru padomes birojs Latvijā; Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā, Eiropas Parlamenta informācijas birojs Latvijā; ES un Eiropas Brīvās Tirdzniecības asociācijas valstu diplomātiskās pārstāvniecības: Dānijas Karalistes vēstniecība Latvijā, Itālijas vēstniecība Rīgā, Nīderlandes Karalistes vēstniecība Rīgā, Polijas Republikas vēstniecība Rīgā, Somijas vēstniecība Rīgā, Šveices vēstniecība Rīgā, Zviedrijas vēstniecība Rīgā. Ieeja uz visām filmām – bez maksas, iepriekš kinoteātra kasē izņemot ielūgumu (to var izdarīt, sākot no iepriekšējās dienas pulksten 15:00).

Foto: Publicitātes
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas