Ar divu izcilu pianistu koncertiem Ventspilī atzīmēs Klavieru dienu



Otrdien, 29. martā, Ventspils koncertzālē “Latvija”, atzīmējot starptautisko klavierēm veltīto dienu jeb “Piano Day”, koncertēs pianisti Roberts Flaics (Robert Fleitz) un Džons Kamīls Farā (John Kameel Farah).

Pirmā “Piano Day” tika atzīmēta 2015. gada 29. martā, kad pēc vācu pianista un skaņraža Nila Frāma (Nils Frahm) ierosinājuma ikviens plašajā pasaulē tika aicināts godināt šo instrumentu un tam radīto mūziku. Nu gada 88. dienas (atsaucoties uz 88 klavieru taustiņiem) atzīmēšana kļuvusi par tradīciju un šogad norisināsies jau astoto reizi.

“Kāpēc pasaulei vajadzīga Klavieru diena? Iemesli ir dažādi. Galvenokārt tāpēc, ka nenāk par ļaunu cildināt šo instrumentu un visu ar to saistīto – izcelt izpildītājus, komponistus, klavieru būvniekus, skaņotājus, cēlējus un nesējus un visvairāk – klausītājus!” teicis idejas autors N. Frāms.

Pirmo Klavieru dienu Ventspilī pirms diviem gadiem izjauca visiem zināmie apstākļi. Tā nedrīkstēja notikt arī pagājušogad. Ar pamatotām cerībām nu tiek gaidīta marta nogale, lai beidzot gada 88. dienu atzīmētu ar divu spilgtu, starptautiski atzītu pianistu pārsteidzošiem un muzikālajā valodā atšķirīgiem koncertiem, ļaujot klausītājiem iepazīt gan tik dažādo instrumenta skanējumu, gan katra mākslinieka kā autora un interpreta personību.

Koncerta pirmajā daļā muzicēs amerikāņu pianists Roberts Flaics, kuru “New York Concert Review” savulaik nodēvējis par “inovatīvu domātāju mūzikā” un kurš savu Ventspilij izvēlēto programmu veido tieši tādu. Roberta izpildījumā neierastā kompānijā sastapsies Pēteris Vasks un Krists Auznieks, kā arī Latvijā vēl neatskaņoti Mollijas Džoisas (Molly Joyce) un Džūlijas Perijas (Julia Perry) darbi klavierēm.

Klavierspēli Roberts sācis apgūt jau četru gadu vecumā pie sava tēva. Vēlāk absolvējis gan bakalaura, gan maģistra studijas Džuljarda skolā (The Julliard School) pie pasniedzējiem Hangkvana Čena (Hung-Kuan Chen) un Džuliana Mārtina (Julian Martin). Ar tēvu Patriku (Patrick Fleitz) mūziķi joprojām saista profesionālas saites – abi ir “Swan City Piano Festival” dibinātāji un kuratori un ik gadu dzimtajā pilsētā Leiklendā Floridas štatā pulcē visdažādāko klavierspēles žanru pārstāvošus māksliniekus. Kā teic pats Roberts Fleics, viņš ir “ar vienu kāju Rīgā, ar otru – joprojām Ņujorkā”, jo šobrīd studē Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā pie Jura Žvikova, bet ik pa laikam dodas mājup, lai koncertētu un iesaistītos citos radošos projektos. Pavisam nesen, aizvadītā gada oktobrī, Roberts Flaics ar solo koncertu piedzīvoja debiju Kārnegi zālē (Carnegie Hall) Ņujorkā. Aizrāvies ar kompozīciju, kurā pievēršas kvīru ekoloģijai, tehnoloģiju okultajām iespējām un cilvēku spontānai labestībai, Roberts labprāt atsaucas citu mūziķu un kolektīvu aicinājumiem radīt tiem jaundarbus. Viņa mūziku izpilda gan “Metropolis Ensemble” un Hilarijas Īstonas (Hilary Easton) deju kompānija Ņujorkā, gan arī lietuviešu klavieru duets “Twenty Fingers Duo”.

Džonu Kamīlu Farā Latvijas, tostarp Ventspils, klausītāji jau iepazinuši. Uzreiz pēc koncertzāles “Latvija” atklāšanas 2019. gada vasarā mūziķis kopā ar kolēģiem sniedza neaizmirstamu koncertu, atskaņojot ne tikai Stīva Reiha (Steve Reich) darbu sešām klavierēm “Six Pianos”, bet arī savu oriģinālmūziku. Klavieru dienas koncerta laikā Džons Kamīls grasās aizvest klausītājus trauksmainā ceļojumā sevis paša radītajā skaņu pasaulē. Trauksmainā un pārsteidzošā ik uz soļa, jo iepriekš nepiedzīvotā un citu mūziķu izpildījumā neierastā manierē mākslinieks jauc baroku un seno mūziku ar Tuvo Austrumu tautas mūzikas motīviem, daudz brīvas improvizācijas ar dažādām elektroniskās mūzikas formām. Koncertus, kuros Džons Kamīls ar apbrīnojamu vieglumu un veiklību mij gan instrumentus, gan saliek un izjauc skaņu ainavas, pats mūziķis ar zināmu devu humora dēvē par “Vidējo Austrumu baroka kiberpanka” rituāliem.

Bramptonas pilsētā Ontario provincē Kanādā dzimušais mākslinieks klavierspēli un kompozīciju apguvis Toronto Universitātē, studiju laikā pat divkārt iegūdams Glena Gūlda (Glenn Gould) balvu kompozīcijā. Pēc studijām Džons Kamīls dodas uz ASV Rietumkrastu, lai Kalifornijā pavadītu laiku pie Terija Railija (Terry Riley), kurš kļūst par viņa privātskolotāju. Arī Arābu mūzikas retrīts Hārtfordā uz laiku ir Džona Kamīla Farā patvērums, rezidence un iedvesmas vieta. Šobrīd mūziķis par mājām sauc Berlīni un viņa ierakstus izdod prominentā izdevniecība “Neue Meister”. Starp solo koncertiem Eiropas koncertzālēs un ik pa laikam arī pagrīdes klubos (!) Džons Kamīls ar kolēģiem atsvaidzina Reiha “Six Pianos” projektu. Gaidot mākslinieka viesošanos Ventspilī, der atgriezties jau pieminētajā 2019. gada 1. augustā, kad koncertzālē “Latvija” mūziķis atskaņoja savu autormūziku un pēc kura Pauls Bankovskis interneta žurnālā “Satori” rakstīja:

“Man personīgi interesantākais šķita Džona Kamīla Farā veikums – viens skaņdarbs, kurā ieskanējās Tuvo Austrumu motīvi, un otrs kā tāds mīlestības apliecinājums Baham. Vai varbūt Glena Gūlda ierakstītajām Goldberga variācijām ar dungošanu fonā.”

Iztirzājot visu sešu pianistu sniegumu, citā atskatā uz koncertu Edgars Mākens piebilda:

“[..] Interesantākais no tiem, Džona Kamīla Farā darbs “Introitus”, apvieno baroka polifoniju ar Džezualdo harmoniju, tomēr skanējumā saglabājot mūsdienīgu un ļoti reljefu, izteiksmīgu faktūru, brīžiem izmantojot arī frīģiski austrumnieciskus motīvus un kulminācijā nonākot līdz Listam raksturīgām plašām pasāžām visā klavieru diapazonā.”

Biļetes uz Klavieru dienas koncertu Ventspilī, koncertzālē “Latvija” nopērkamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā. Koncertam tuvojoties, biļešu cena pieaugs.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas