Tweet |
|
Līdz jaunā mācību gada sākumam ir atlikusi nedaudz vairāk kā viena nedēļa un sociālos medijus ir pārpludinājuši sludinājumi par dažādu mācību priekšmetu pedagogu vakancēm. Vietnē kurdarbs.lv ir aktuālas vairāk nekā 570 pedagogu vakances, bet visidarbi.lv pat vairāk nekā 700 vakances. Tiek meklēti gan matemātikas, gan fizikas vai ķīmijas, gan svešvalodu skolotāji un skolotāju palīgi. Lielais vakanču skaits nozīmē, ka arī daudziem skolēniem un ģimenēm visā Latvijā nav pārliecības par to, ka jauno mācību gadu varēs uzsākt bez dažām. Situācija īpaši uztrauc skolēnus, kuriem 2024./2025. mācību gadā gaidāmi eksāmeni.
Augstas prasības, reformas un slodze
Lai gan pedagogu trūkums nav tikai Latvijas problēma un līdzīga situācijas iezīmējas daudzās valstīs, tostarp, par izglītības līderi uzskatītajā Somijā, Latvijā šī problēma ir saistīta ar vairākiem faktoriem – viens no tiem ir atalgojums, kas attur jaunos speciālistus no šīs profesijas izvēles un motivē esošos skolotājus meklēt darbu citās nozarēs. Tāpat skolotāji bieži saskaras ar augstām prasībām, lielu darba slodzi un administratīvo slogu, kas var novest pie izdegšanas sindroma. Tā rezultātā daudzi skolotāji pamet profesiju. Gadu no gada tiek diskutēts arī par to, kāpēc salīdzinoši mazs skaits jauniešu izvēlas apgūt skolotāja profesiju. Šeit jāpiezīmē, ka dažādas izglītības reformas, kā arī neskaidrības saistībā ar izmaiņām mācību procesā, rada nenoteiktību un neapmierinātību skolotāju vidū, kas attiecīgi attur potenciālos skolotājus no profesijas izvēles.
Apvieno darbu vairākās skolās un pat pilsētās
Kamēr valstī kopumā problēmai ir vairāk cēloņu, nekā risinājumu, situācija tālmācībā būtiski atšķiras. Tieši mācību formāta specifika un iespēja strādāt ar skolēniem no jebkuras vietas, pasargājusi tālmācību no pedagogu trūkuma. Turklāt, ir izdevies piesaistīt pedagogus arī tādos priekšmetos ka franču valoda, spāņu valoda u.c., sniedzot skolēniem plašas otrās svešvalodas izvēles iespējas. Nav noslēpums, ka daudzas skolas šobrīd saskaras ar problēmu tieši otrās svešvalodas nodrošināšanas jomā, pedagogu trūkuma dēļ nespējot piedāvāt alternatīvas krievu valodai. Eiropas Tālmācības vidusskola ir viena no retajām skolām, kas jauno mācību gada sagaida ar pilnībā nokomplektētu skolotāju kolektīvu – daudzi no viņiem savieno darbu tālmācībā un parastajā skolā. Nav noslēpums, ka virknē mazo skolu pedagogiem nav iespējas strādāt pilnu slodzi – mazais skolēnu skaits ietekmē arī pedagogu atalgojumu, taču ne vienmēr un ne visi var pārcelties uz lielajām pilsētām. Virkne pedagogu risinājumu ir atraduši tieši apvienojot abus mācību formātus, iegūstot arī konkurētspējīgāku atalgojumu. Turklāt, izpaliek braukāšana starp vairākām skolām vai pat pilsētām, kas šobrīd daudziem pedagogiem ir ikdiena, paņemot daudz laika un enerģijas.
Bez pietiekama skolotāju skaita nav iespējama iekļaujoša izglītība
Kad skolā ir pietiekami daudz pedagogu, skolēniem tiek nodrošināta kvalitatīva izglītība, kas atbilst izglītības standartiem. Katrs priekšmets tiek mācīts padziļināti un profesionāli, sniedzot skolēniem iespēju iegūt nepieciešamās zināšanas un prasmes. Ar pietiekamu skolotāju skaitu iespējams nodrošināt individuālu pieeju katram skolēnam, ņemot vērā viņu mācīšanās tempu, spējas un vajadzības. Tas veicina labāku izglītības rezultātu sasniegšanu un mazina nevienlīdzību mācību procesā. Visbeidzot, skolēni un vecāki var justies droši un pārliecināti par mācību procesu, jo pedagogu trūkums rada nestabilitāti un stresu, kas negatīvi ietekmē mācību vidi un skolēnu emocionālo labsajūtu.
Ikvienas valsts izglītības sistēmā ir kritiski svarīgi, lai skolās būtu pietiekams skaits kvalificētu pedagogu, kas nodrošina pilnvērtīgu un sabalansētu izglītību bērniem. Pedagogu trūkums nav radies vienas nakts laikā – tā ir kompleksa problēma, kas prasa kompleksu risinājumu, un viena no risinājuma sastāvdaļām ir iespēja mācīt no jebkuras vietas, tas nozīmē, ka darba meklējumos nav jāmaina dzīvesvieta atkarībā no tā, kurā pašvaldībā ir vairāk bērnu.
Eiropas Tālmācības vidusskolas direktore, pedagoģe Marina Jefremova