LNMM būs skatāma starptautiska laikmetīgās mediju mākslas izstāde “ZAĻŠ / Atmaskots”



No 2019. gada 6. jūlija līdz 22. septembrim RIXC Mākslas un zinātnes festivāla ietvaros Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā būs skatāma starptautiska laikmetīgās mediju mākslas izstāde “ZAĻŠ / Atmaskots”.

2019. gadā RIXC Mākslas un zinātnes festivāls būs starpdisciplināra platforma diskusijām par vienu no pretrunīgākajām, paradoksālākajām un daudzšķautņainākajām tēmām mūsdienās, tiecoties komplicēti pētīt un parādīt “zaļo” viņpus ierastajiem priekšstatiem.

Zaļā krāsa simboliski tiek saistīta ar visu dabisko, tādēļ to bieži izmanto, lai pārmērīgi kompensētu to, ko cilvēce ir zaudējusi. Zaļā ir antropocentriskākā no krāsām, tai piemīt nenoteiktība, ko veido dabiskums un mākslīgums. Vai mums ir kontrole pār “zaļo”? Neskatoties uz savām pozitīvajām nozīmēm, arvien biežāk zaļš tiek fetišizēts un tehnoloģiski romantizēts, tādēļ valda nepieciešamība pēc sistemātiskas biopolitikas, kas kritiski aplūkotu arvien pieaugošās tehnoloģiskās manipulācijas ar dzīvības sistēmām, ekoloģiju un biosfēru kopumā.

RIXC Mākslas un zinātnes festivāla 2019 galvenais notikums būs starptautiskas laikmetīgās mediju mākslas izstādes “ZAĻŠ / Atmaskots” atklāšana Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, ko papildinās performances un mākslinieciskas intervences. Ekspozīcijai izstādes kuratori Jenss Hauzers (Jens Hauser, Vācija / Francija), Rasa Šmite un Raitis Šmits (RIXC, Latvija) izvēlējušies 20 Latvijas un ārvalstu mākslinieku darbus.

Amerikāņu mākslinieks un profesors Ādams Brauns (Adam Brown) izstādes atklāšanā uzstāsies ar performanci “Ēnas no nāves sienām”, kurā no jauna tiks radīta 18. gadsimtā izgudrota zaļā krāsviela ar arsēna piejaukumu. “Parīzes zaļais” savulaik bija plaši izmantots ne tikai glezniecībā, bet arī tekstila tapešu krāsošanā, tomēr tā toksiskās īpašības sabiedrībā tikušas aktualizētas vien 19. gadsimta beigās. Šī indīgā zaļā pigmenta pielietojums atspoguļo cilvēku vēlmi atgriezt urbānajā dzīvē zaļumu, kas bija zaudēts industriālās revolūcijas iespaidā, izceļot šādu centienu paradoksālās un pretrunīgās iezīmes.

Izstādes vieskurators Jenss Hauzers ir mediju studiju pētnieks, kura interešu centrā ir mākslas un tehnoloģiju mijiedarbība. “Zaļš” kā krāsa, bioloģiska parādība, materiāls medijs, semantiska konstrukcija un ideoloģija kuratora darbībā ir aktuāls jau vairāku gadu griezumā projekta “OU\/ERT” ietvaros. “OU\/ERT” sistematizē dažādās zinātnes disciplīnās gūtās atziņas, tiecoties attīstīt jaunus veidus, kā runāt par ekoloģijas jautājumiem, alternatīvus pašlaik plaši izplatītai virspusējai “zaļā” izpratnei un valodai. Pēc RIXC festivāla izstādes “ZAĻŠ / Atmaskots” Rīgā kā tematisks turpinājums tiks veidota izstāde “OU\/ERT” Francijā.

Tāpat festivāla ietvaros norisināsies starptautiskā mākslas un zinātnes konference “Open Fields 2019: Zaļš / Atmaskots – Dabiski mākslīgais intelekts”, kuras mērķis ir “atmaskot zaļo”, “ekosistemātiski” no jauna savienot “posthumānos stāvokļus”, atklāt un atšifrēt “dabiski mākslīgo intelektu”. RIXC festivāla konference “Open Fields” ik gadu pulcē vairāk nekā 100 starptautisku dalībnieku – neatkarīgu mākslinieku un akadēmisko pētnieku no 60 universitātēm un 30 pasaules valstīm.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2019 Visas tiesības paturētas