Festivāls Ad Lucem aicina uz Dienvidindijas senās garīgās mūzikas koncertu pasaulslavenu mūziķu izpildījumā



Šodien, 28. jūnijā, plkst. 20.00 Rīgas Reformātu baznīcā, introvertās mākslas festivāla AD LUCEM ietvaros, ar unikālu Dienvidindijas senās garīgās mūzikas koncertu pirmo reizi Latvijā viesosies pasaulslavenā indiešu garīgās mūzikas izpildītāja Gājatri Venkataragavana un Indijas tradicionālo instrumentu ansamblis - Maisore Srikants (Mysore Srikanth, vijole) un Manojs Siva (Manoj Siva, mridangams).

Indijas klasiskajā mūzikā ir nodalāmi divi galvenie apakšžanri – Hindustani un Karnātaka: Hindustani mūzika ir izplatīta Indijas ziemeļos, un tajā vērojama spēcīga persiešu kultūras un islāma ietekme, savukārt Karnātaka mūzikas sistēma ir saglabājusies tikai četros mūsdienu štatos Indijas dienvidu daļā, un tā ir attīstījusies no senajām vēdiskajām tradīcijām. Galvenais uzsvars Karnātakas mākslā likts uz vokālo mūziku – vairums kompozīciju ir rakstītas dziedāšanai, un pat instrumentu spēle ir jāatskaņo gāyaki (dziedāšanas) stilā. Karnātakas tekstus ir radījuši seno laiku dzejnieki. Rāgas ir īpaša Indijas klasiskās mūzikas sastāvdaļa, kur katrai skaņai un intonācijai ir dziļa jēga un nozīme. Gājatrī Venkataragavanas un indiešu tradicionālo instrumentu grupas veidotajā programmā skanēs Dienvidindijas senie garīgie dziedājumi, kurus uzskata par vistuvākajiem Vēdu kultūras mantojumam.

Viena no ievērojamākajām indiešu profesionālās mākslas dziedātājām Gājatri Venkataragavana (Gayathri Venkataraghavan, Indija, balss) pārstāv Dienvidindijas klasiskās mūzikas tradīciju Karnātaku un seno garīgo dziedājumu kultūru. Viņa ir vispieprasītākā Karnātakas mūzikas izpildītāja Indijā un ārzemēs, kā arī Indijas Nacionālā publiskā radio (All India Radio) augstākā līmeņa akreditētā māksliniece.

Gājatri spēcīgais, melodiskais un ārkārtīgi patīkamais tembrs apvienojumā ar virtuozi pārvaldītajiem sarežģītajiem indiešu dziedāšanas tehnikas veidiem ļauj viņas balsij skanēt plaša diapazona briljantās pasāžās, reizē saglabājot skaņas intimitāti, patiesu muzikalitāti, garīgu dziļumu un piesātinājumu. Augsto meistarību Gājatrī apguvusi pie izcilā mūziķa un īpašā guru Ačarjas Čūdamani (Acharya Choodamani), kurš bija pazīstamā meistara Krišnamurti sekotājs. Gājatri ieguvusi neskaitāmas godalgas un prestižu mūzikas organizāciju apbalvojumus gan Indijā, gan visā pasaulē. Viņa regulāri uzstājas koncertzālēs Indijā, ASV, Kanādā, Lielbritānijā, Austrālijā, Jaunzēlandē, Singapūrā un Maskatā, gūstot kritiķu apbrīnas pilnas atsauksmes.

Maisore Srikants (Mysore Srikanth, Indija, vijole) ir viens no pieprasītākajiem Karnātakas mūzikas pavadošajiem vijolniekiem, ir neticami talantīgs mūziķis, mācījies pie leģendārā guru Sri H.K.Narasimhamurtī un apguvis spēles tehniku, kas ir ļoti unikāla un melodiska. Viņš spēj nemanāmi sapludināt instrumentālo mūziku ar Karnātakas dziedātāja balsi un perkusijām, vienlaikus nodrošinot, ka vijoles tembrs izvijas savā burvībā, un tas viņu izceļ citu instrumentālistu vidū. Maisore spēlē vijoli vairāk nekā divdesmit gadus, kuru laikā ieguvis daudz balvu un ierakstījis vairākus albumus tādos žanros kā klasiskā Karnātaka, mūsdienu fusion un pasaules mūzika. Viņa albums “Dziļai relaksācijai un meditācijai” ir ieņēmis pirmo vietu Apple pasaules mūzikas ierakstu kategorijā. Mūziķis uzstājies plašās koncertturnejās ASV, Kanādā, Austrālijā, Jaunzēlandē, Honkongā, Dubaijā, Singapūrā, Katarā, Abū Dabī, Lielbritānijā, Francijā, Šrilankā, Malaizijā, Zambijā, Vācijā, Itālijā un Holandē.

Manojs Siva (Manoj Siva, Indija, mridangams) ir izcils perkusionists, kura izpildījuma veids citu mūsdienu perkusionistu vidū izceļas ar unikālu pirkstu izvietojuma tehniku. To viņš apguvis, no ļoti agra vecuma mācoties klasisko indiešu sitaminstrumentu mridangamu pie leģendāriem mūziķiem un Indijas izcilākajiem perkusionistiem – Kumbakonam Sri Radžapas Aijera (Kumbakonam Sri Rajappa Iyer) un Sangīta Kalanidhi Palagata Sri R.Raghu (Sangeetha Kalanidhi Palaghat Sri R.Raghu). Manoja Sivas neparasto talantu veido īpaša perkusiju spēles sarežģīto nianšu izjūta un padziļinātas zināšanas par mridangama smalkākajiem aspektiem, kas apvienojas ar retām spējām ritmu pārvērst mūzikā. Mūziķis regulāri koncertē un ir uzstājies daudzās valstīs, tai skaitā ASV, Kanādā, Lielbritānijā, Vācijā, Šrilankā, Malaizijā, Austrālijā, Jaunzēlandā, Nīderlandē, Beļģijā un Honkongā.

Starptautiskais Introvertās mākslas festivāls „Ad Lucem” (latīn. – uz gaismu) ieņem īpašu nišu Latvijas bagātajā kultūras norišu klāstā – tas meklē un izceļ garīgumu kā mākslas darba virsvērtību, izvirza to kā galveno mākslinieciskā izpildījuma kritēriju. Festivāls ar mākslas spēka palīdzību aicina ikvienu pievērsties savai iekšējai pasaulei, meklēt ceļu uz pašatklāsmi un gaismusevī. Festivāla kontekstā ‘garīgums’ saistīts ar cilvēka dvēseles dziļāko būtību, ‘introverts’ apzīmē spēju apzināti iedziļināties būtiskajā un atklāt sevī dabiski mītošo garīgumu.

Šogad Introvertās mākslas festivālā AD LUCEM izskanēs trīs koncerti ar izcilu mākslinieku sastāvu – beļģu kamermūzikas grupas Musiques Nouvelles “Skaņas Meditācija” 27. jūnijā Rīgas Reformātu baznīcā, Dienvidindijas senie garīgie dziedājumi28. jūnijā, kā arī leģendārā nakts meditācija ar izcilo britu čellistu Metjū Bārliju, 30. jūnija naktī no plkst. 22:00 – 06:00 Kristiana Karla fon Stricka villā, Rīgā, Aristīda Briāna ielā 9.

Biļetes uz Introvertās mākslas festivāla Festivāla AD LUCEM koncertiempieejamas „Biļešu servisa” tirdzniecības vietās, www.bilesuserviss.lv unwww.bezrindas.lv

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas