Mākslinieki no Francijas un Beļģijas koncertzālē “Lielais dzintars” atskaņos Monteverdi un 20. gs. kamermūziku



Liepājas koncertzāle “Lielais dzintars” 4. un 5. februārī klausītājus aicinās baudīt pasaules klasikas virsotnes kopā ar māksliniekiem no Francijas un Beļģijas, kuri dažādās programmās piedāvās izcilus piemērus no itāļu baroka laika operām un 20. gadsimta kamermūzikas atklājumiem.

Mūzikas gardēžiem tā būs iespēja vienā nedēļas nogalē divos notikumos aizceļot no 17. līdz 20. gadsimtam.

Virtuozais franču ansamblis “Les Épopées” piedāvās daudzpusīgu programmu ar Klaudio Monteverdi un viņa laikabiedru opermūzikas pērlēm, savukārt beļģu kameransamblis “Het Collectief” jaunās interpretācijās atskaņos pagājušā gadsimta kamermūzikas zelta repertuāru.

Koncertsērijas “Pasaule Lielajā dzintarā” ietvaros sestdien, 4. februārī plkst. 18.00 koncertzālē viesosies vadošie baroka mūzikas eksperti “Les Épopées” ar izciliem vokālistiem, to skaitā virtuozo soprānu Klēru Lefiljatru (Claire Lefilliâtre), un Stefānu Fižē (Stéphane Fuget) pie diriģenta pults. Savā jaunākajā programmā, kas Baltijas valstīs izskanēs tikai Liepājā, mūziķi izpildīs spilgtākos fragmentus no itāļu baroka mūzikas dižgaru operām.

Klaudio Monteverdi neapšaubāmi ir viens no dižākajiem 17. gadsimta mūzikas meistariem, kura ārkārtīgi harmoniskā un saviļņojošā mūzikas valoda koncertzālē skanēs pirmo reizi. Ar savu slaveno operu “Orfejs” (1607) Monteverdi stāvējis pie operas dzimšanas un ietekmējis komponistu paaudzes cauri laikiem līdz pat mūsu dienām.

“Mēs rādām Venēcijas operas īso kursu, kurā ir gan fragmenti no abām ģeniālajām Monteverdi operām, gan arī tādas operlappušu pērles, kas, iespējams, nav publiski skanējušas kopš 17. gadsimta,” programmas saturu iezīmē ansamblis.
Līdzās Monteverdi muzikālajai valodai koncertā izskanēs arī viņa skolnieka Frančesko Kavalli daiļrade, kurš pārsvarā komponēja tikai operas. Viņam pievienojās arī citi tā laika talantīgie skaņraži, operas žanram uzplaukstot āriju un kaislīgu rečitatīvu ziedā. To skaitā Sortorio, Pallavičīno, Legrenci būs starp zināmākajiem, bet ievērību pelnījuši arī mazāk pazīstamie daudzrakstītāji, kā Dziāni un Freski.

Savukārt svētdien, 5. februārī plkst. 15.00 Liepājā atgriezīsies beļģu mūsdienu mūzikas pārsteidzošākais ansamblis “Het Collectief”, kuri ar klausītājiem tiksies kamerzāles sērijā “Personīgi”. Mūziķu rokās pat sarežģītākie skaņdarbi atklājas vienkārši klausītājam, tādēļ iecerētā programma būs elpu aizraujošs ceļojums 20. gadsimta kamermūzikas atklājumos.

Virtuozais kvintets šoreiz koncertzālē viesosies trio sastāvā – vijolnieks Vilberts Ārtss (Wibert Aerts), čellists Marteins Vinks (Martijn Vink) un pianists Tomass Dīltjenss (Thomas Dieltjens).

Kā atzīst paši mūziķi, programma būvēta ap austriešu vizionāra Arnolda Šēnberga skaņu kamergleznu “Apskaidrotā nakts”, kas šajā koncertā izskanēs īpašā pārlikumā vijolei, čellam un klavierēm. Pēc vācu dzejnieka Riharda Dēmela erotiskajiem tēlojumiem veidotais opuss pavisam noteikti pieskaitāms jutekliskākajiem darbiem pasaules mūzikas vēsturē, kura izsmalcinātie nošu raksti ir jūgendstila zeltītās spozmes muzikāls ekvivalents.

Uz filosofiskām pārdomām aicinās Šēnberga laikabiedra, ekscentriskā amerikāņu modernās mūzikas krusttēva Čārlza Aivsa Trio vijolei, čellam un klavierēm, kur autors apcerējis savu studiju laiku Jeila Universitātē.

Šēnberga un Aivsa skaņu meklējumiem līdzās stāsies Centrāleiropas laikmetīgās mūzikas šedevri. Uz ekspresīvu divsarunu starp vijoles un klavieru tembriem aicina poļu avangarda meistara Vitolda Lutoslavska virtuozā Partita, bet neatkārtojamā čehu ģēnija Leoša Janāčeka “Pasaka” mūzikā tēlos Vasilija Žukovska vareno poēmu “Pasaka par caru Berendeju”. Te stāsta galvenie varoņi nekļūdīgi atpazīstami čella un klavieru partijās, aicinot klausītājiem izdzīvot pašiem savu stāsta versiju.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas